Specjalny Ośrodek
Szkolno-Wychowawczy
w BĘDZINIE

tel./

32 267 46 12
32 267 65 55

fax /
32 267 46 12
e-mail /
ue
  • male1.png
  • male2.png
  • male3.png
  • male4.png
  • male5.png

Wczesne Wspomaganie Rozwoju

Zespół Wczesnego Wspomagania Rozwoju w SOSW w Będzinie rozpoczął swoją działalność we wrześniu 2010 roku.

Cele i założenia Zespołu Wczesnego Wspomagania Rozwoju:

Głównym celem Wczesnego Wspomaganie Rozwoju jest objęcie wieloprofilową opieką małego dziecka i jego rodziny – od momentu wykrycia nieprawidłowości w rozwoju psychoruchowym, które w konsekwencji mogą prowadzić do poważnych dysfunkcji rozwojowych, do momentu objęcia dziecka obowiązkiem szkolnym.

 

Do zadań zespołu należy:

  • Ustalenie kierunków działań wspierających dziecko i jego rodzinę;

  • Nawiązanie współpracy z placówkami opieki zdrowotnej (rehabilitacja) lub w razie potrzeby opieki społecznej

  • Przeprowadzenie wielospecjalistycznej diagnozy i opracowanie Indywidualnego Programu WWR uwzględniającego ścisłą współpracę z rodzicami w celu skoordynowania oddziaływań terapeutycznych

  • Koordynowanie pracy specjalistów;

  • Analizowanie przebiegu realizacji programu, aktualizowanie i modyfikowanie założeń indywidualnych oraz przeprowadzenie ewaluacji,

  • Organizacja środowiska rodzinnego jak i dostarczanie rodzicom informacji o uprawnieniach i możliwych formach pomocy, objęcie rodziców pomocą psychologiczno-pedagogiczną itp.

Wczesnym wspomaganiem rozwoju mogą zostać objęte dzieci:

  • z zaburzeniami integracji sensorycznej SI,

  • niepełnosprawnością intelektualną,

  • niepełnosprawnością ruchową,

  • afazją ruchową,

  • całościowymi zaburzenia rozwoju,

  • zaburzeniami słuchu (niedosłuch, głuchota),

  • zaburzeniami wzroku (niedowidzenie, ślepota)

  • niepełnosprawnością sprzężoną.


Wczesne wspomaganie rozwoju prowadzone jest przez zespół specjalistów, w skład którego wchodzą:

  • psycholog

  • logopeda lub neurologopeda

  • oligofrenopedag i/lub surdopedagog i/lub tyflopedagog

  • terapeuta ruchu

  • terapeuta wczesnego wspomagania rozwoju

  • i inni specjaliści wg potrzeb

Zespół organizuje i prowadzi zajęcia dostosowane do potrzeb i możliwości małego dziecka w oparciu o wskazania zawarte w opinii o wczesnym wspomaganiu rozwoju oraz w oparciu o wielospecjalistyczną diagnozę.
Obok wykształcenia kierunkowego członkowie zespołu posiadają dodatkowe kwalifikacje z zakresu różnych metod i terapii, m.in.:

  • metody integracja sensoryczna – certyfikowani terapeuci

  • metody Ruchu Rozwijającego W. Sherborne

  • metody NDT Bobath, metody Voty

  • metody wczesnej nauki czytania wg J. Cieszyńskiej

  • metody manualnego torowania głosek E. Wianeckiej

  • metod komunikacji alternatywnej i wspomagającej

  • metody PECS – certyfikowani terapeuci

  • metody Dobrego Startu M. Bogdanowicz

  • masażu Shantalla- certyfikowani instruktorzy

  • masażu logopedycznego- neurologopedzi

  • metody EEG Biofeedback

  • metody Hallwig

  • metod pracy z dzieckiem ze spektrum autyzmu

  • metod diagnostycznych: Profil psychoedukacyjny PEP-R Schoplera dla dzieci; Monachijska Funkcjonalna Diagnostyka Rozwojowa;

Formy współpracy z rodzicami:

  • Prowadzenie konsultacji/ rozmów indywidualnych dla rodziców na terenie placówki oraz w domu;

  • Opracowywanie materiałów do pracy w domu – dostosowanie stopnia trudności zadań

do umiejętności dziecka i możliwości środowiska rodzinnego;

  • Prowadzenie tematycznych prezentacji związanych z trudnymi dla rodziców zagadnieniami oraz konsultacji/ rozmów grupowych - cykliczne spotkania

 

Specjalny Ośrodek Szkolno-Wychowawczy w Będzinie oferuje wielospecjalistyczną, kompleksową pomoc małym dzieciom niepełnosprawnym i ich rodzinom w formie zajęć wczesnego wspomagania rozwoju dziecka, od chwili wykrycia niepełnosprawności do rozpoczęcia nauki szkolnej.

Wczesne wspomaganie rozwoju dziecka jest dodatkową ofertą zajęć dla dzieci zagrożonych ryzykiem dysfunkcjonalnego rozwoju, nie zastępującą i nie wykluczającą żadnych innych form opieki i wspomagania rozwoju dziecka, np. uczestnictwa w zajęciach wybranego przez rodziców przedszkola, korzystania z ofert innych placówek terapii i leczenia dziecka.

W naszym Ośrodku dzieci objęte są wieloprofilową terapią prowadzoną przez doświadczonych specjalistów: psychologa, pedagogów ze specjalizacją oligofrenopedagogiki, terapii integracji sensorycznej, logopedów ze specjalizacją neurologopedii, terapeutów ruchowych stosujących metody usprawniania rozwoju ruchowego małego dziecka.

Pomoc i wsparcie oferujemy również rodzicom dziecka niepełnosprawnego, realizowaną indywidualnie, stosownie do potrzeb i problemów rodziny.

Pomocą obejmujemy dzieci z różnymi rodzajami niepełnosprawności, poczynając od niewielkich dysfunkcji, a kończąc na wielorakich głębokich zaburzeniach rozwojowych.

Spektrum niepełnosprawności obejmuje:

  • obniżoną sprawność sensoryczną (zmysłową),

  • obniżoną sprawność intelektualną,

  • obniżoną sprawność funkcjonowania emocjonalno-społecznego,

  • obniżoną sprawność komunikowania się

  • dzieci z zaburzeniami mowy, dzieci z zaburzoną zdolnością porozumiewania się,
  • spektrum zaburzeń autystycznych,

  • obniżoną sprawność ruchową,

  • mózgowe porażenie dziecięce,

  • obniżoną sprawność psychofizyczną z powodu poważnych chorób somatycznych.

Dzieci przyjmowane są na podstawie opinii o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju dziecka, które wydają zespoły orzekające działające w publicznych i niepublicznych poradniach psychologiczno-pedagogicznych, w tym, w poradniach specjalistycznych.

Dyrektor Ośrodka powołuje dla każdego dziecka specjalistyczny zespół wczesnego wspomagania rozwoju, zapewniający wieloprofilową terapię stosowną do rodzaju niepełnosprawności, z określeniem miesięcznej liczby godzin w granicach: 4 – 8 h.

Są to zajęcia: psychologiczne, logopedyczne, pedagogiczne, zajęcia terapii ruchowej.

Specjaliści Zespołu opracowują i realizują indywidualny program wczesnego wspomagania rozwoju dziecka oraz program pracy z rodziną.

Rodzice są aktywnym partnerem procesu terapeutycznego na każdym jego etapie – współtworząc program, a następnie realizując go wspólnie ze specjalistami.

Rodzice są uczestnikami terapii swoich dzieci, ale też otrzymują wsparcie terapeutyczne

dla siebie. Wspieranie rodziny to rola całego zespołu, a przede wszystkim psychologa. Rodzice uzyskują rzetelne informacje dotyczące diagnozy i rewalidacji dziecka, przyczyn i istoty jego niepełnosprawności, uczą się pozytywnego patrzenia na dziecko, dostrzegania nawet tych najmniejszych pozytywnych zmian, obiektywnego oceniania trudności swojego dziecka, konstruktywnego rozwiązywania trudnych problemów, podnoszą swoje kompetencje opiekuńcze i wychowawcze.

Formy współpracy z rodzicami, to:

  • Prowadzenie konsultacji/ rozmów indywidualnych dla rodziców w tym: prowadzenie rozmów doradczo – informacyjnych dotyczących rozwoju dziecka i realizowanych działań terapeutycznych, prowadzenie rozmów dotyczących zachowań trudnych, mocnych i słabych stron dziecka, prowadzenie rozmów ukierunkowanych na problematykę związaną z opieką i funkcjonowaniem dziecka na terenie domu rodzinnego – dotyczącą m.in. dostosowania przestrzeni, pozyskania i wykorzystania odpowiednich środków dydaktycznych i niezbędnego sprzętu.
  • Opracowywanie materiałów do pracy w domu – dostosowanie stopnia trudności zadań do umiejętności dziecka i możliwości środowiska rodzinnego;
  • Prowadzenie tematycznych prezentacji związanych z trudnymi dla rodziców zagadnieniami oraz konsultacji/ rozmów grupowych - cykliczne (kwartalne) spotkania realizowane jako grupa wsparcia dla rodziców.