Specjalny Ośrodek
Szkolno-Wychowawczy
w BĘDZINIE

tel./

32 267 46 12
32 267 65 55

fax /
32 267 46 12
e-mail /
ue
  • male1.png
  • male2.png
  • male3.png
  • male4.png
  • male5.png



TERAPIA RĘKI

W ramach usprawniania motoryki małej prowadzona terapia ręki. Ręka jest narządem ruchowym, dzięki któremu badamy otaczający nas świat, poznajemy go, oraz komunikujemy się z nim. Dzięki rękom możemy realizować polecenia mózgu, pisać, rysować, rzucać, chwytać, itp. Ręka spełnia swoją funkcję, gdy wszystkie jej elementy składowe działają prawidłowo ( kości, stawy, mięśnie).

Terapia ręki jest przeznaczona dla:

  • uczniów, którzy mimo odpowiedniego wieku nie potrafią wykonywać czynności samoobsługowych: napić się z kubka, ubrać
  • dzieci z Mózgowym Porażeniem Dziecięcym, innymi urazami mózgu,
  • dzieci z podwyższonym bądź obniżonym napięciem mięśniowym
  • dzieci słabo piszących, męczących się przy tej czynności,
  • dzieci , które niechętnie wycinają, lepią,
  • dzieci z zaburzoną koordynacją rąk podczas różnych czynności,
  • dzieci, które nie lubią dotykać pewnych faktur.

 

Celem terapii ręki jest usprawnianie dużej i małej motoryki dziecka (precyzyjnych ruchów palców i dłoni), jak też dostarczanie dłoniom wrażeń dotykowych. Dzięki dotykowi dziecko uczy się rozpoznawać faktury, temperaturę, konsystencję tworzyw , odróżniać przedmioty, osoby, zwierzęta. Prowadzimy zabawy z wykorzystaniem materiałów m.in. sypkich, przekształcalnych .

U dzieci z mózgowym porażeniem dziecięcym prowadzimy zajęcia metodą E. 1tton. Metodą, która służy usprawnianiu czynności chwytno-manipulacyjnych. Główne zadania ćwiczeń to:

  • usprawnianie koordynacji ruchowej,
  • podniesienie jakości chwytu i czynności manipulacyjnych,
  • wyrównywanie zaburzeń czucia powierzchniowego i głębokiego,
  • kształtowanie wzorca rotacji zewnętrznej w stawie barkowym, odwracania przedramienia, zgięcia grzbietowego w stawie nadgarstkowym, wyprostu palców II-IV z odwodzeniem kciuka. Zestaw ćwiczeń musi być przygotowany wg stopnia trudności. Ćwiczenia zaczynamy od kończyny sprawniejszej.


Ćwiczenia rąk zaciśniętych w pięści
  • Ćwiczenia uczące zaciskania rąk w pięści
  • Ćwiczenia uczące używania rąk zaciśniętych w pięści
  • Czynności doskonalące używanie rąk zaciśniętych w pięść
  • Czynności doskonalące używanie kończyn górnych z dłońmi wyprostowanymi
  • Ćwiczenia z jedną ręką zaciśniętą w pięść i drugą wyprostowaną
  • Ćwiczenia uczące zaciskania jednej ręki w pięść i prostowania drugiej
  • Ćwiczenia uczące używania jednej ręki zaciśniętej w pięść , a drugiej wyprostowanej
  • Czynności doskonalące używanie jednej ręki zaciśniętej w pięść i drugiej wyprostowanej
  • Ręka zaciśnięta w pięść wykonuje te czynności, druga ręka oparta stroną dłoniową o blat stołu, staw łokciowy –wyprostowany
  • Ćwiczenia z dwoma małymi kijkami
  • Ćwiczenia z cienkim kijkiem
  • Ćwiczenia uczące łączenia obu rąk razem
  • Ćwiczenia uczące wykonania rotacji zewnętrznej ramienia i supinacji przedramienia
  • Czynności kształtujące chwyt dowolny
  • Ćwiczenia uczące robienia kółek palcami
  • Ćwiczenia doskonalące chwyt pęsetkowy
  • Czynności usprawniające używanie palca wskazującego

Ćwiczenia i zabawy przeprowadzone na terapii ręki mają rozwijać sprawność ruchową dłoni dziecka, kształtować chwyt oraz koordynację pomiędzy dłonią prawą i lewą, a w dalszej kolejności obejmują naukę pisania. Dzieci mające trudności z pisaniem nie nadążają z przepisywaniem z tablicy. Spiesząc się piszą niezrozumiale czasem nawet dla siebie, mylą linie, strony, piszą zbyt lekko lub zbyt mocno naciskając na kartkę.

W ramach usprawniania manualnego prowadzimy również ćwiczenia grafomotoryczne pomagające dzieciom w osiąganiu nauki pisania, oraz służące korygowaniu nieprawidłowej techniki rysowania i pisania. Stanowią one rolę usprawniającą i stymulującą, wpływają na rozwój motoryki rąk i koordynacji wzrokowo-ruchowej. Wykorzystujemy przy tym między innymi metodę H.Tymichowej , wzory Frostig oraz Metoda Dobrego Startu.

Anna Łoś